Norvec'te hamile olmak 6/03/2010 12:34:00 ÖS


Yazcam demistim, yaziyorum. Norvecte hamile olmak nasil birsey diye. Burda nerdeyse hicbir kontrol yapmiyorlar. Turkiyedeki gibi jinekologunu secip gidemiyorsun. Ha aslinda gidersin ama parasini vererek. Turkiye'de de hicbir sey bedava degil biliyorum ama saglik sigortasi falan oldugu icin sorun olmuyordu. Burda illa aile doktoruna gideceksin. Ancak o seni yonlendirirse, jinekologa o zaman gidebiliyorsun. Ilk ogrenip de kendisine gittigimde en azindan tespit icin bir ultrasona gonderir diye dusunmustum ama nafile. Sadece 16-18 hafta arasinda hastanede bir kontrol oluyor o kadar. Ayda bir rutin kontrole cagiriyor. Her cagirdiginda idrar ve kan ornegi aliyor. Seker, demir vs. kontrolu yapiyor. Bir de yuzyil oncesinden kalma aleti ile bebegin kalp atisini dinliyor. Annemle konustum. O bana hamileyken de yapilan kontrol buymus!

Ben tabiki ozel doktora gittim, ultrasonla bazi kontrolleri yaptirdim. Ama ornegin Turkiye'de yasin ne olursa olsun yaptiklari ikili test, uclu test gibi testleri yaptiramadim. Parasiyla yaptirmak istedim onu bile yapmadilar. Arkasindaki mantik suymus; eger sen cocuk yapmayi istiyorsan o zaman tum riskleri ile beraber bunu kabul etmis olursun! Kaderine teslim ol, ve onu yasa! Ultrason da hobiymis, yuzde 100 dogrulugu olmadigi icin tibbi gecerliligi de yokmus. 

Bir de burda jordmor dedikleri, midwife yani bizim bildigimiz ebeler var. Onlara da gidebiliyorsun. Ebeler doktordan daha ilgili ve bilgili. Ama yaptigi soyledigi cok farkli birsey yok. Sadece gittiginde sana daha cok vakit ayirip, bazi farkli tavsiyelerde bulunuyor. Mesela benim ebenin tavsiyesi ile bugun yogaya basliyorum. Heyecanliyim :)

Guzel yanlari da var tabi. En basiti ise istedigimi giyip gidebildigim, sokaklarda kimsenin umurunda olmadigim icin rahat rahat takiliyorum. Is yerinde bana iyi davraniyorlar :) Fazla is vermemeye calisiyorlar. Gerci bugune kadar essek gibi calistigim yeter de artar. Dogumdan sonra 10 ay izin var, yuzde 100 maasla. Eger istersen %80 maasla 12 ay da alinabiliyor. Babaya da 10 hafta, istedigi zaman kullanmak uzere. Hatta babaya dogumdan hemen sonra 2 hafta daha izin var.  1 yasindan itibaren de yuvaya aliyorlar cocugu. Cocuk parasi ufak bir para, annenin geliri oldugu icin. Olmamasi durumunda daha fazlaymis. Yani Belcika'da Almanya'da bizimkilerin yaptigi gibi para icin cocuk yapmaya degmez.

Simdilik bu kadar, tecrubelendikce daha da yazarim bakalim. Yine ayaklarim sisti galiba, ayakkabi daraltmaya basladi :)



 

2 yorum:

meraklı yengeç dedi ki...

ah ayşocum be çok şeker görünüyosun valla burda olduğumuz zamanlarda hiç düşünmezdik di mi böyle olacağını :)

Adsız dedi ki...

geç kaldım belki bu cevabı yazmaya ancak o yaptıramadığım dediğiniz testler inanın hiç gerekli de değil.bebeğinizde herhangi bir sorunu fark ettiniz diyelim, tepkiniz ne olacaktı ki ? stresle dolu 9 ay ve tabii o stresten nasibini alan zaten stresli bir bebek. ben de bir ebe adayıyım ve inanın derslerde öğrendiğim kadarıyla o dediğiniz testleri ilerde kendime yaptırmayı düşünmüyorum. mutlu kalın.

Yorum Gönder