70li yillarda Norvec 10/16/2010 09:27:00 ÖS

Gecenlerde Norvec'e 70li yillarda tasinan birinin anlattiklarini buraya yazmadan gecemiycem.

Oslo'nun yarisindan fazlasinda birbirine cok benzer tipte 4 katli apartmanlar var. Bu apartmanlar 50li yillarda 2. dunya savasi sonrasi devlet tarafindan insa edilmis. Bu evler disinda da 1900lu yillarin baslarinda yapilan eski tas binalar var.

76 yilinda onlar buraya geldiklerinde bu tip evlerin hicbirinde tuvalet yokmus. Merdiven bosluklarinda ortak tuvaletler varmis. Dikkat edin, tuvaletten bahsediyorum, banyodan degil! Insanlar sabahlari kalkip mutfak lavabosuna doldurduklari suyla yuzlerini falan yikarlarmis (akan su degil, lavabonun icinde biriktirilen su). Ayni yerde yemek yapiyorlar bu arada.

Haftada bir de umumi banyolara, yani bizim bildigimiz hamamlara gidip yikanirlarmis. Tuvaletler hep sonradan yapilmis bu evlere. Bizde diyorduk niye bu evler boyle yamuk yumuk.

Dusununce diyorum ki o zamanlar Turkiye burdan daha ilerdeymis, en azindan Istanbul ileriymis. Zaten bu Avrupalilar tuvalet isini hacli seferleri sirasinda dogudan ogrenmemis mi? Hatta dediklerine gore Fransizlarin parfumu kesfetmelerine neden pis koku imis.

Artik tum bunlar dogru mu yalan mi bilemem, ordan burdan duydugumu yazdim...

9 yorum:

meraklı yengeç dedi ki...

tuvaletle ilgili bu tip şeyleri ben de duymuştum canım daha öneceden fakat şimdi durumlar tersine dönmüş onlar temiz biz pis olduk. İşyerinde bunu kesinlikle anlıyorum günde iki kez temizlik yapılmasına rağmen bu kadar iğrenç tuvalet nasıl kullanılır bilemiyorum. Herhalde erken öğrendiğimizden.

Adsız dedi ki...

Merhabalar.
Ayşe Abla diye başlamak istiyorum sözlerime umarım bir sakıncası yoktur.Benim size bir kaç sorum olucaktı.Ben Türkiye'de yaşayan 20 yaşında letonya uyruklu bir kızla hayatını birleştirmiş bir gencim.Biz birlikte norveç e gelip yerleşmek istiyoruz.Yanlız maddi açıdan çok iyi değil durumumuz.Ben ve eşim lise mezunu 20 yaşında ingilizce bilen insanlarız.Şimdi size sorularımı soracağım.

1.Eğer norveç e gelirsek ki 1.5-2 ay içersinde gelmeyi düşünüyoruz hemen iş bulabilirmiyiz hemen den kastım 1 ay içersinde..

2.Ne kadar parayla gelmeliyim iş bulmak için cepten yiyeceğimiz dönem için ortamala söylerseniz çok mutlu olurum.

yardım edeceğinizi umuyorum teşekkür ederim.

Ayse dedi ki...

Merhabalar,
Oncelikle sunu soyleyeyim, gelmeyi planladiginiz zaman cok kotu bir zaman. Burada tam Christmas heyecanin oldugu zamanlar. Nerdeyse Aralik basindan Ocak basi hatta ortasina kadar burada hayat duruyor. Yani bana sorarsaniz gelme planinizi Ocak basina erteleyin. Burasi Avrupanin hatta dunyanin en pahali sehirlerinden biri. Kalacaginiz yer fiyatinin uzerine en az yemek icin 5-7 bin krone eklemeniz gerekir.
Nasil bir is bulmayi dusunuyorsunuz tam bilemiyorum ama bence ortalama bi para getiren fazla vasif istemeyen isler daha kolay bulunabilir. Bence simdiden bakmaya baslayin. www.finn.no adresinden bakabilirsiniz ilanlara. Yalniz vize olayini ne yapmayi dusunuyorsunuz?

Adsız dedi ki...

Öncelikle Cevapladığınız İçin Çok Teşekkür Ederim. Vize planım su şekilde. Eşim Letonya dan olduğu için Letonya konsoloslugundan Schengen vizesi alıp oraya gelip iş bulduktan daha sonrada oturum almak. Ne kadar mantıklı bilmiyorum ama bu şekilde olabileceğini biliyorum. Yok Vasıf İstemeyen başta yaşamımızı sürdürecek kadar para getiren bir işte yeterli olur bize. Beni sıkıntıya sokan oraya gelipte bir iş bulamadan geri dönme korkusu.. ama olucağını zannetmiyorum bu şekilde ayrıca ben ve eşim gerek fiziksel acıdan gerekse dil açısından düzgün insanlarız. Ayrıca dediğiniz gibi christmas dönemini letonya da görmüştüm ocak ayına ertlememiz mantıklı olucak. Verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim. Daha sonra size tekrar dönüp soru soracağım.
Teşekkürler..

Ayse dedi ki...

Evet, en iyisi Schengen ile gelip is bulmaya calismak. Umarim en kisa zamanda bulursunuz. Is bulamayip donmektende korkmayin. Denemekte fayda var. Sorunuz olursa yine beklerim.

Adsız dedi ki...

Tekrar Merhabalar.Bunlar size son sorularım olacak.Ocak başı veya ortasında geliceğiz.
işte bunlarda sizden öğrenmek istediklerim.

1- Nereden ev ve iş arayabiliriz.Gazetelerden mi Yoksa bu işler için binalar mı var?

2- Türk parası ile kaç bin TL ile gelmeliyiz en azından norveçte iş bulana kadar idare edebilmek için?

3-Ve ne tür işler yapabiliriz oraya gelince nedir bizim gibi insanların yapabilcekleri orda? Örnek verirseniz..

Tşekkür ederim herşey için :)
Kalın Sağlıcakla..

Ayse dedi ki...

Merhaba, iste bunlarda benim cevaplarim...
1- Ev ve is ilanlari internette. www.finn.no sitesi burda ne ararsan bulmak icin. Is icin ayrica buraya geldiginizde Turk cemiyeti veya Letonyalilarla tanismakta fayda var. Yardimci olabilirler bence.
2- Kabaca bi hesap yapinca 5000 yeter gibi geliyor bana.
3- Valla bircok sey olabilir. Insaat isleri, magazalarda satis elemanligi degil ama arka planda bazi isler olabilir. Eger bir sekilde biriniz is bulabilirseniz vize isiniz halolur herhalde. Digerinizde burdaki is bulma kurumuna muracat edip cesitli egitimler vs. alabilirsiniz.
Is konusunda pek yardimci olamiyorum cunku gercekten pek bilmiyorum. Umarim hayirli olur sizin icin.

Adsız dedi ki...

Teşekkürler.
inşaat işi derken inşaat işçisi mi olubilirim yani ne demek istediniz? :)
birde www.finn.no daki sitenin ingilizce si yok o yüzden nereden başvuru yapacağımı irtibaat a geçeceğimi bilmiyorum. umarım iyi olur herşey. bu yardımlarınız için çok teşekkürler.

Ayse dedi ki...

Yok hayir onu demek istemedim. Burda insaat sektoru ozellikle Polonyalilar olmak uzere dogu avrupalilarin elinde. Yani Norvecce bilmeye gerek olmayan bir sektor ve o sektorde herhangi bir is olabilir diye dusundum. Finn.no norvecce ama yine de google translatori kullanarak basvurularda bulunabilirsiniz. Ben oyle yapmistim.

Yorum Gönder