Bir Norvec Gelenegi- Dugnad 5/08/2012 02:53:00 ÖS

En yaygin Norvec gelenegi Dugnad. Tam Turkcesini denk getiremedim ama bizdeki imece gibi bir sey. Insanlar biraraya gelip, gonullu olarak bir is yapiyorlar. Benim gordugum en cok bahar ayinda toplanip temizlik yapmak.

17 Mayis, Norvecliler icin cok onemli ve ozel bir gun. Norvec'in kurulusu. Nasil kutladiklarini sonra anlatirim. Ama 17 Mayis'tan once butun memleketi el birligi ile temizliyorlar.

Mesela dun bizim sitenin Dugnad'i vardi. Butun komsular ellerinde kurekler, tirmiklar, supurgeler calisiyorlardi. Mecburen katildik bizde tabi. Gubre doktuk, yabani otlari temizledik, etrafi supurduk, cicek ektik falan filan. Ne guzel dimi kardes kardes etrafimiza baktik, cevremizi guzellestirdik. Sonra da huzurla uyuduk her yerimiz agriyarak.

Yarin da bizim kizin yuvasinda Dugnad var. Gidip yuvayi temizliyecekmisiz. Bize cam silme isini uygun gormusler. Bu arada kovamizi, bezimizi, cam silimizi de biz goturecekmisiz. Arada da kahve kek falan yiyecekmisiz. Mutlu mesut evimize donecekmisiz.

Bugun babam gormus (bu arada bizimkiler burdalar). Bizim evin oradaki okuldaki tum cocuklar ellerinde eldivenler ve posetler sokaktaki copleri topluyorlarmis.

Her sitede, her yuvada, her okulda yapilan bir sey bu. Hala inatla devam ettirdikleri bir gelenek bu. Dusunsenize Turkiye'de boyle birsey yapildigini. Herkesin o gun bir isi cikar, kacacak delik aralar. Bazilari da evindeki kadini gonderir.

Boyle bakinca ay ne guzel bir gelenek diyorum ama genelde ne dusunuyorum biliyormusunuz, bunlar sen cocuklar gibi evcilik oynuyorlar!

10 yorum:

Adsız dedi ki...

selamlar, biz 19 mayısta Manisa'dan bir okul projesi için Oslo'ya geliyoruz.Oslo'yla ilgili bize biraz ipucu,tavsiye verebilirmisiniz.ne yapalım,nereleri gezelim,nerede,ne yiyelim.biz otel Comfort Borsparken'da kalacağız.

Ayse dedi ki...

Merhaba,

Tam sehir merkezinde kaliyorsunuz. Her yere yakinsiniz. Ogrencilerin yas grubu ne acaba? Ama asagiya gidilebilecek yerleri siraliyorum, siz secersiniz. Bir ara daha ayrintili bir yazi da yazicam zaten, kendi yorumlarimla.

- Frogner Parken (heykeller var)
- Opera House (degisik bi mimari dami denize dogru iniyor)
- Holmenkollen (kayak atlamanin tepesine cikilabilir)
- Aker Brygge'den botla Oslo fyord turu (2 saat)
- Munch museum (ciglik ve madonna tablolari)
- Bygdoy'de Fram (gemi) ve Kontiki (sal- pacific okyanusunu gecmis) muzeleri (kuzey kutbuna giden ilk gemi)
- Viking Muzesi (yine Bygdoy'de viking kayiklari var icinde)
- Belediye binasi ve parlementonun ici de geziliyormus ama nasil bilmiyorum.

Ne yenire gelince buranin cok ozel bir yemegi yok ve her yer pahali. Ama Aker Brygge'deki restaurantlara girerseniz klasik norvec baliklarindan yiyebilirsiniz. Ama soyliyim pahali olur.

Adsız dedi ki...

çok teşekkürler harika bir blog hazırlamışsınız.tüm yazdıklarını okudum.gerçekten benim için çok faydalı oldu.
Bizim öğrencilerimiz 16-17 yaşında.
Hava alanlndan merkeze en uygun nasıl gelebiliriz? birde hava durumu şu an nasıl,ne tür kıyafetler almalıyız?biz burda artık tam bir yaz yaşadığımız için karar vermedik birde şu an hava kaç gibi kararıyor.ve birde hediyelik ne alınabilir?
sizi bulmuşken tüm aklımdakileri sordum.
şimdiden çok teşekkürler.

Ahmet dedi ki...

Ayşe Abla yazdıklarına göre gerçekten güzel bir gelenekmiş :) arada bir girip yayınlarını takip ediyorum.Bir sosnraki yayını dört gözle bekliyorum hoşçakal :)

Adsız dedi ki...

Dugnad lari batsin sekerim diyemeden gecemiyecegim :)aylin

Ayse dedi ki...

Ay evet, bir haftada 2 dugnad bana agir geldi. Zaten yabanciyiz bir de komsular dislamasin diye canhiras calistim bir de iyi mi :) Gerci yuvada kisa kaldim Eda hastaydi yine...

Ayse dedi ki...

@Adsiz. Merhaba tekrar. Havaalanindan sehre en kolay Fly-to-get treni ile gelirsiniz. 10 dakikada bir kalkiyor. Biletleri ordaki kiosktan kartla alabilirsiniz. Oslo S'te ineceksiniz.Hava cok degisken. Gunes olunca isiniyor yoksa soguk. Mesela dun cok ruzgarliydi ve buz gibiydi. Tavsiyem, tshirt, hirka, mont seklinde ust uste giyebileceginiz kiyafetler almaniz. Hediyelik burda cok ozel birsey yok. Norvec turu orgu kazaklar, viking kayiklari, magnetler falan olabilir.

Adsız dedi ki...

çok teşekkürler...
seyahat dönüşü yorumlarımı paylaşacağım...

fleur blanche dedi ki...

Merhaba,
Blogunuzu yeni keşfettim. Yüksek lisansımı Norveç'te yapmayı düşünüyorum.
Asıl merak ettiğim Norveçte sebze-meyve bulmak konusunda zorluk çekiyor musunuz? Ya da beslenmenizde ne gibi değişiklikler oldu?

Ayse dedi ki...

Merhaba felix,
Beslenme seklimizde mecburen degisiklikler oldu tabi. Daha cok balik yemeye basladik mesela ama bizim baliklarda degil. Bol bol somon :)
Sebze meyve maalesef Turkiyedeki kadar cesit yok. Turk marketlerinde birseyler bulunuyor ama cok taze degil ama idare ediyoruz.

Yorum Gönder